Yakıt Şamandırası Nedir? Çalışma Prensibi ve Şamandıra Arıza Belirtileri

0

Yakıt Şamandırası Nedir ve Nasıl Çalışır?

Yakıt göstergesinde meydana gelecek hatalı çalışma olaylarında ya da göstergenin takılması gibi durumlarda yakıt şamandıra sının değiştirilmesi gerekebilir. Yakıt şamandırası araçların yakıt depolarında bulunur. Halk arasında ismi benzin şamandırası ya da depo şamandırası olarak geçmektedir. Yakıt şamandırasının görevi, depoda bulunan yakıt miktarını sinyal yardımı ile araç göstergesi paneline iletmektir. Bu sayede sürücü aracında bulunan yakıt miktarı hakkında bilgi sahibi olacaktır. Sistem metal bir kol, şamandıra ve şamandıranın konumuna göre değişebilen bir dirençten oluşur.

Şamandıra, tankın içinde bulunan yakıt yüzeyinde duracak şekilde pozisyonlandırılmıştır. Yakıt miktarı azaldıkça sistemde bulunan kol aşağı yönlü hareket eder ve şamandıranın konumu direnç yardımı ile ölçülür. Ölçülen konum çok hızlı bir şekilde gösterge paneline aktarılır. Şamandıra da meydana gelecek arızalarda sistem doğru çalışmaz ve yakıtın bittiği ya da ne kadar yakıt kaldığı sürücü tarafından öğrenilemez. Bu durum da yakıt bitmesine ve yolda kalma gibi sonuçlar ortaya çıkarabilir. Yakıt şamandırası sürekli kontrol edilen ya da bakımı yapılabilen bir parça değildir. Şamandıra da meydana gelecek problemlerin bazı belirtileri vardır.

Yakıt Göstergesinin Doğru Çalışmaması

Genelde ilk ortaya çıkan problem yakıt göstergesinin doğru çalışmamasıdır. Şamandırada arıza olması durumunda yakıt göstergesinde anı pozisyon değişmesi yaşanır ve yakıt yanlış okunmaktadır. Yarım depo benzin kısa süre içerisinde çeyrek depoya düşebilir ya da full konuma yükselebilir.

Depo Dolu İken Yakıt Göstergesinin Boş Göstermesi ya da Takılı Kalması

Bir başka arıza belirtisi göstergenin belli bir noktada takılı kalması ya da yakıtı full olan bir aracın göstergede yakıtı boş göstermesidir. Şamandıranın kırılması ya da koldan ayrılması yakıt göstergesinin takılı kalmasına neden olur. Şamandıradan kol ayrılması durumunda kol yakıt içine düşecek ve yakıtın bittiğine dair direnç yaratacaktır. Bazı durumlarda ise direnç arızalanır ve sinyal göndermez ise yine aynı sorun gözlemlenir. Şamandıra sistemindeki kablolarda meydana gelecek aşınmalar ise voltaj sorunlarına neden olacaktır ve yakıt göstergesi doğru çalışmayacaktır.

Yakıt Göstergesinin Sürekli Dolu Göstermesi

Bu probleme daha az rastlanır. Şamandıra direncinde meydana gelecek arızalar gösterge paneline yanlış sinyal göndermektedir. Bu durumda depodaki yakıt doku olarak gözükecektir. Bu durum da sürücü depodaki yakıtı tam olarak bilemeyeceği için ciddi problemler yarayabilir.

Yakıt Göstergesinin Boş Ve Dolu Pozisyonları Arasında Dalgalanması

Bu arızanın sebebi genelde mekanik bir problemden kaynaklanmaktadır. Bu durumda yakıt şamandıra kolu bazı yerlerde takılı kalıyor ya da sıkışma yaşıyor olabilir. Şamandıra kolu normal pozisyonuna geri döndüğünde ölçüm doğru olacak ve yapılan ölçüme göre dalgalanmalar yaşanacaktır.

Yakıt Şamandırası Arıza Belirtileri

Şamandıra sistemi arızaları aracın normal çalışmasına engel olmamaktadır. Ancak yakıt seviyesini de bilmemek yolda kalmak gibi problemlere neden olabilir. Ayrıca yakıt bitmesi ya da azalması benzin pompasının aşırı ısınarak zarar görmesine neden olabilir. Yakıtı sürekli bitirmek benzin pompası arızalarına neden olur ve depodaki yakıt belirli seviyelerin altına inmemelidir. Ayrıca sürekli az yakıtla araç kullanmak depo içindeki pisliklerin yakıt pompasına, yakıt filtresine, yakıt hatları ve enjektörlere kadar zarar verebilir. Yakıt hattının çeşitli tortu ve pisliklerle tıkanması motor ömrünü de kısaltacaktır.

Yakıt Şamandırası Arıza Tespitinde Kullanılabilecek Yöntemler

Şamandıra bazı araçlarda bir modül yardımı ile bazı araçlarda ise yakıt pompasına entegre şekilde çalışmaktadır. Şamandıranın yakıt pompası ile değiştirilmesi yüksek maliyetler ortaya çıkaracaktır. Bu gibi durumlarda şamandıra tamir yöntemi de tercih edilebilir. Yaşanılan problem yakıt göstergesinden ya da şamandıradan kaynaklanıyor olabilir. Bu durumu ayırt etmek için:

  • Arka koltuk sökülerek şamandıra soketi çıkartılır.
  • Soket üzerinde bulunan pimlerden ince olanlar yakıt gösterge panelinin, kalın olanlar da şamandıranındır. Kalın olan şamandıra kabloları çıkartılarak birbirine temas ettirilir.
  • Bu yapılan kısa devre işlemi sırasında gösterge panelindeki yakıt full dolu konumunda gözükmelidir. Bu durumda arıza şamandıra sebeplidir. Eğer yakıt göstergesinde herhangi bir oynama yoksa problem yakıt göstergesi ya da kablo tesisatından kaynaklanmaktadır. (Not: Yapılacak olan kısa devre işleminde çok dikkatli olmak gerekir çünkü araç yakıtları yüksek tutuşma özelliğine sahiptir. Gerekli güvenlik önlemleri alınmadan bu işlemler yapılmamalıdır ya da profesyonel bir usta yardımı ile test işlemi gerçekleştirilmelidir.)
Bunları da beğenebilirsin
Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Bu web sitesi deneyiminizi geliştirmek için çerezleri kullanır. Bununla iyi olduğunuzu varsayacağız, ancak isterseniz vazgeçebilirsiniz. Kabul etmek Mesajları Oku

Gizlilik ve Çerez Politikası