Sente ayarı, eksantrik milinin konum ve zamanlama olarak doğru bir açıyla ayarlanması sır. Eksantrik mili hareketini triger kayışı ve zamanlama zinciri yardımıyla krank milinden alır. Krank mili pistonların hareketini sağlarken eksantrik mili de subaplara hareket verir. Motor zamanlamasının doğru çalışmasında krank mili ve eksantrik mili büyük öneme sahiptir. Bu miller silindirlerdeki hava / yakıt karışımını ayarlar ve araç sorunsuz şekilde çalışır. Eksantrik mili krank milinin yarı hızıyla dönmesi gerekmektedir. Bu döngüde sapma ve hatalara yer yoktur ve sapma ve hataların olmaması için sente ayarının doğru yapılması gerekmektedir.
Triger kayışı eksantrik mili ve krank milinin dönmesini sağlar. Krank mili pistonları yukarı ve aşağı yönlü hareket ettirmek için döner, eksantrik mili de subapların açılıp kapanması için dönmektedir. Motorun sağlıklı çalışması için bu bileşenler hayatı rol oynamaktadır. Motor çalışmasının doğru bir şekilde olması için bu bileşenlerin doğru zamanlama ile çalışması şarttır. Motor sente ayarları servisler ya da ustalar tarafından yapılmalıdır. Sente ayarı 20.000 ile 25.000 km arasında kontrol edilmelidir. Yeni nesil araçlarda sente ayarı genellikle araç beyni tarafından (ECU) yapılmaktadır. Sente ayarı bazı aşamalarla gerçekleşmektedir.
Hızlı Menü
Sente Ayarı Nasıl Yapılır?
- İlk olarak triger kayışı sökülerek kam mili ve krank mili bağlantısı kesilir.
- Birinci piston silindirin en üst seviyesine kadar çıkartılarak kilitlenmelidir.
- Kam mili uygun pozisyona alınır.
- Kontrol amaçlı kam mili uygun bir noktaya getirilir.
- Hassas şekilde ayar yapılır ve tekrar tekrar kontrol sağlanır.
- Triger kayışı yerine monte edilir ve gerekli bağlantılar sağlanır.
Aracınızın sente ayarının bozulduğunu anlamanın çeşitli yolları vardır. Aracın motorunun deyim yerindeyse saat gibi çalışması için sente ayarının doğru olması gerekir. Sente ayar bozukluğunda motorun çalışma düzeni bozulacak eksantrik mili doğru çalışmayacaktır. Eksantrik mili doğru çalışmazsa ise buna bağlantılı olarak aşağıdaki sorunlardan bazıları veya bir kaçı birden gerçekleşebilir.
Sente Ayarı Bozuksa Ne Olur?
- Yakıt tüketimi artacak.
- Aracın çekiş gücü azalacak.
- Rölanti dengesizlikleri ortaya çıkacak.
- Aracın hızlanması stabil bir şekilde olmayacak.
- Motor daha gürültülü çalışmaya başlayacaktır.