Motor Kompresyon (Basınç) Testi Nedir, Nerede Yapılır?

0

İçten yanmalı motorlar güçlü bir şekilde tasarlanmasına rağmen belirli bir durumu ya da zaman sonra içindeki parçalar aşınır ve yıpranmaya başlar. İçten yanmalı motorların içindeki hayatı parçaların aşınmasıyla motorda güç üretimi için gerekli olan sıkıştırma yeterli oranda yapılamaz. Bu durumun tespiti için bir takım işlemler profesyoneller tarafından yapılmaktadır.

Kompresyon Testi Nedir?

Kompresyon testi araç motorunun içinde bulunan parçaların durumunu öğrenmek için yapılır. Motor içindeki; emme ve gaz subabları, subabların bulunduğu yuvalar, silindir contası ve pistonlar gibi bazı parçalar zamanla aşınma yapar. Parçalarda aşınma meydana gelmesi ile motorda basınç kaçağı ya da azalması gibi durumlar ortaya çıkmaktadır. Bu şekilde çalışmaya başlayan motor daha fazla güç harcayarak daha az performans verecektir. Kompresyon ölçümleri bar veya PSI birimleriyle ölçülür.

Kompresyon Testine İhtiyaç Duyulan Nedenler

  • Motorun Aşırı Titreşimli Çalışmaya Başlaması
  • Yakıt Tüketiminde Artış Meydana Gelmesi
  • Aracın Yağ Eksiltmeye Başlaması
  • Motorda Meydana Gelen Aşırı Isınmalar
  • Egzozdan Çıkan Farklı Renkte Olabilecek Dumanlar
  • Araçta Meydana Gelecek Güç Kaybı ya da Hızlanma Problemleri

Kompresyon Testi Aşamaları

  1. Motor normal sıcaklığına gelene kadar çalıştırılır. Ardından araç stop edilir ve ortalama 10 dakika kadar beklenir.
  2. Sıcak parçalarla temas kurulacağı için gerekli güvenlik ekipmanları ile önlem alınır.
  3. Stop edilen motorda, motor birleşenlerinden gerekli olanlar dikkatlice sökülür ve toplama sırasında problem yaşamamak için gerekli işaretlemeler yapılır.
  4. Bujiler ve buji kabloları söküldükten sonra mutlaka kontrol edilmelidir.
  5. Bujiler söküldükten sonra kompresyon test cihazı birinci silindirden başlamak koşulu ile ve aramaya doğru ilerleyerek tüm silindirlere sıra ile uygulanır,
  6. Motora kısa süreli olmak şartı ile (3 – 5 saniye) hareket vermeye çalışılır ve bu sayede basınç değerleri elde edilir. Bu işlemi tüm silindirlere uygulamak gereklidir.
  7. Eğer silindirlerden birinde çok anormal bir değer ortaya çıkarsa ıslak test yapılması gerekebilir. Bu test bir miktar motor yağı yardımı ile yapılmaktadır.

Kompresyon Test Sonuçlarını Yorumlamak

Islak test yapıldığında basınç değerleri genelde yükselmektedir. Bu basınç değişikliği silindirler hakkında neyin yanlış olduğu bilgisini verir. Değerler yüksek ise piston segman aşınması problemi vardır. Bundan emin olmak için motorda kullanılan yağ numarasının birkaç numara yüksek olan yağ ile test tekrarlanır ve kesin sonuç elde edilir. Yan yana olan iki silindirde sıkıntı varsa silindir kapak contası problemi vardır ve motor revizyonuna ihtiyaç duyulabilir. Basın değerlerinde yükselme varsa yanma odalarında kurum bağladığı fikrini doğurur. Tüm silindirlerde düşük basınç problemi varsa triger kayışı ile ilgili problemler akla gelmelidir.

Bunları da beğenebilirsin
Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Bu web sitesi deneyiminizi geliştirmek için çerezleri kullanır. Bununla iyi olduğunuzu varsayacağız, ancak isterseniz vazgeçebilirsiniz. Kabul etmek Mesajları Oku

Gizlilik ve Çerez Politikası