Otomatik Geçiş Sistemi (OGS) Hakkında Bilinmesi Gerekenler

0 134

Otomatik Geçiş Sistemi yani kısaltarak telaffuz ettiğimiz adıyla OGS, Türkiye’de bulunan ve ücret alınan tüm karayolları ve köprülerde kullanılan bir hızlı geçiş sistemidir. Eskiden otoyol ve köprülerde bulunan gişelerin yerine getirilen OGS sistemi sayesinde girişlerde yer antenler ile araç üzerinde bulunan etiketlerin algılanması mantığı ile çalışır. Araçta bulunan etiket ile eşleştirilen banka veya kredi kartı sayesinde araç gişelerden hızlı geçiş yaparak ücret tanımlı hesaptan otomatik olarak tahsil edilir. Bu sayede gişelerde oluşan yoğun tahsilat trafiği ortadan kaldırılmıştır. Artık tüm ücretli yollardan nakit gişeleri kaldırıldığı için, geçiş işlemleri sadece OGS ve HGS sistemleri ile yapılmaktadır. Otomatik Geçiş Sistemi (OGS) Nedir? sorusuna yanıt verdiğimize göre sistemin detaylarına bakalım.

OGS Ücretleri Nasıl Belirlenir?

Köprü ve otoyol geçiş ücretlerini belirlemek adına 5 araç sınıfı belirlenmiştir. Bu araç sınıfları sayesinde ücretli geçiş tutarları belirlenmektedir. Örneğin motosikletler bu araç sınıfları arasında 1. sınıf olarak geçmektedir. Tüm araç sürücülerinin de Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından belirlenen araç sınıflarına uygun OGS etiketi kullanması gerekmektedir. Herhangi bir nedenle araç sınıfı usulsüzlüğü tespit edilirse sürücünün OGS hesabı karar listeye alınacaktır.

Otomatik Geçiş Sistemi (OGS) Araç Sınıfları

Birinci Sınıf Araçlar

Köprü ve Otoban geçiş ücretini belirleyen sınıflardan ilkini 1. Sınıf Araçlar oluşturur. Bu sınıf aks aralığının yani dingil mesafesinin 3.20 metre altında kalan araçlar için geçerlidir. Bu sınıfta yer alan araçlar genelde binek modellerden oluşur.

Birinci Sınıf Araçlar

İkinci Sınıf Araçlar

Aks mesafesi aralığı 3.20 metre ve üzerinde bulunan araçlar ise 2. Sınıf Araçlar olarak geçmektedir. Bu araç sınıfında yer alan araçların 2 aksa sahip olması gerekmektedir. Bu sınıfa örnek olabilecek araçlar ise genelde minibüs tarzı araçlardan oluşmaktadır.

2. Sınıf Araçlar

Üçüncü Sınıf Araçlar

Aks mesafesi farketmeksizin dingil sayısı 3 tane olan tüm araçlar 3. Sınıf Araçlar olarak geçmektedir. Bu sınıfta yer alan araçlar genelde yolcu taşımacılığında kullanılan araçlardan oluşmaktadır.

Üçüncü Sınıf Araçlar

Dördüncü Sınıf Araçlar

Dördüncü sınıf araçlarda yine 3. Sınıf Araçlarda olduğu gibi aks mesafesine bakılmayan, dingil sayısı 4 veya 5 adet olan her türlü aracı kapsamaktadır. Dingil sayısı 4 ve 5 tane olan her türlü araç 4. Sınıf Araçlar kategorisine girmektedir.

4. Sınıf Araçlar

Beşinci Sınıf Araçlar

Son kategori olarak belirlenen sınıf ise 5. Sınıf Araçlardan oluşmaktadır. Yine aks mesafesinin önemli olmadığı bu sınıfta dingil sayısı baz alınır. Dingil sayısı 6 veya üzeri tüm araçların yer aldığı bu kategorideki araçları genelde kamyon gibi araçlar oluşturmaktadır.

Beşinci Sınıf Araçlar

Ağır Vasıta Araçlara OGS Aboneliği

Ağır vasıta olarak geçen araçlar için dingil mesafesi farklılıklar gösterebilmektedir. Bu nedenle bu kategoride yer alan araçlar maksimum dingil sayısına göre bir OGS etiketine sahip olabileceklerdir. Fakat araç sınıf etiketi ne olursa olsun geçiş sırasında araç dingillerinden bir tanesi bile kaldırılırsa ”Akıllı Sınıflandırma” sistemi kapsamında sadece yere teması bulunan dingil sayısı baz alınacaktır. Ücretlendirme de bu sistem sayesinde otomatik olarak yapılacaktır.

Örneğin 3 dingile sahip bir kamyonu baz alalım. Normal şartlarda 3. sınıf kategorisine girmesi gereken bu ağır vasıta eğer geçiş sırasında 1 aksı kaldırırsa araçtan 2. sınıf araç ücreti tahsil edilecektir.

Çekici ve Dorselerden oluşan ağır vasıta araçlara OGS üyeliği verilmesi

Çekici veya Dorse Kullanan Ağır Vasıta Araçlara OGS Aboneliği

Çekici veya Dorse kullanan araçlar TIR olarak sınıflandırılan araçlar olarak geçmektedir. Bu kategoride bulunan araçlar çekici ve dorsenin de dahil edildiği maksimum aks adedine göre OGS cihazı alabilirler. Bu araçlar herhangi bir nedenle gişelerden geçişlerde çekici veya dorseye sahip olmazlarsa yine burada da ”Akıllı Sınıf” sistemi devreye girecektir. Bu sistem sayesinde araç sürücüsü yere teması bulunan dingil sayına göre ücret ödemesi yapacaktır. Yani OGS sınıfı ne olursa olsun yere değmeyen hiç bir aksın ücreti alınmayacaktır. ‘’Akıllı Sınıf’’ sistemi sayesinde sürücünün maddi kayıplarının önüne geçildiği için maksimum dingil sayısına göre OGS almanın hiçbir zararı yoktur.

Çekici veya Dorseye sahip olan sürücüler OGS sistemlerinden geçerken etiketin okunulduğundan emin olmalı ve BİP sinyal sesini duymalıdır. Geçiş sırasında etiketin okunmaması durumunda sürücü geçişe devam etmemelidir. Ayrıca OGS alımlarında çekici veya dorse için ayrı OGS cihazı alınmasına gerek yoktur. Alım sırasında dorseye aynı hesap içerisinde sanal hesap açılıp dorse plaka kaydı öyle yapılacaktır. Bunun nedeni herhangi bir nedenden dolayı geçişte OGS cihazının okunmaması durumunda dorsenin cezalı ücrete maruz kalmaması içindir. Bu nedenle ağır vasıta araçta kullanılacak olan tüm dorselerin sanal hesap üzerinden plaka sistemine kayıt olması gerekmektedir.

OGS Hangi Bankalardan Alınır?

  • Ziraat Bankası
  • Vakıfbank
  • İş Bankası
  • Denizbank
  • Garanti BBVA

Otomatik Geçiş Sistemi (OGS) sahip olmak isteyen sürücüler yukarıda belirtilen bankaların OGS hizmeti veren yetkili şubelerinden veya internet bankacılığı üzerinden OGS sistemine başvuru yapabilirler. OGS cihazı fiyatları bankalar arası farklılık göstermekle birlikte 40 veya 60 TL arası satılmaktadır. Satın alınan OGS cihazlarının garanti süreleri yine cihazı aldığını bankalar tarafından belirlenir ve süreleri değişiklik gösterir. Garanti süreleri;

  • Ziraat Bankası – 3 Yıl Garanti
  • Garanti BBVA – 3 Yıl Garanti
  • İş Bankası – 4 Yıl Garanti
  • Vakıfbank – 5 Yıl Garanti
  • Denizbank – 5 Yıl Garanti

Şeklindedir. Herhangi bir nedenle OGS etiketinizin arızalanması durumunda, garanti kapsamı içerisinde OGS etiketi banka tarafından ücretsiz olarak değiştirilmek zorundadır. Fakat garanti süresi dolmuş etiketlerin bozulması durumunda, sürücü ogs cihazını tekrardan satın almak zorundadır.

OGS Hesabında Yeterli Kredi Yoksa Ne Olur?

Bankalardan tarafından aldığınız OGS cihazlarına bağlı hesaplarda kredi bulunması zorunludur. Bu nedenle bankalar tarafından da özellikle kredi kartları tarafından otomatik ödeme verilmesi tavsiye edilmektedir. Kredi kartı tanımlı olmayan hesapların bakiyelerinin ise sürekli kontrol edilmesi gerekmektedir. Eğer herhangi bir nedenden dolayı OGS cihazınızın bakiyesi 0 altında bulunursa geçiş sırasında OGS hesabınız iptal edilip kara listeye alınabilir. Kara liste işleminden sonra ise tüm OGS geçişleri normal tutarın 5 katına kadar cezalandırılacak sürücüye yansıtılır.

OGS Elektronik Etiket (Araç İçi OGS Cihazı)

Otomatik Geçiş Sistemi (OGS) Elektronik Etiket

OGS sistemi başvurusu sonrasında verilen OGS Elektronik Cihazı sistemin en önemli unsurlarından biridir. Verilen cihaz araç içerisinde yukarı da yer alan görseldeki gibi görünür bir şekilde monte edilmelidir. Cihazın çalışır durumda olduğu sürücü tarafından kontrol edilmeli, pilinin bitmesi durumunda yeni pil takılması gerekmektedir. Cihaz OGS sisteminden geçerken sistem anteni ile iletişime geçerek aracın sorunsuz bir şekilde gişelerden geçmesini sağlar.

Cihaza sahip araç gişeden geçtiği sırada sistem tarafından hafıza alınır. Araç çıkış gişesinden geçtiğinde ise anten ile tekrardan iletişim kurar ve bilgiler okunarak ücretlendirme ona göre yapılır. Okuma ve yazma donanıma sahip cihazların sorunsuz çalıştığını sürücü çıkan BİP sesinden anlayabilir. Eğer cihaz alışagelmiş bir durumla karşılaşırsa birden fazla BİP sesi çıkartarak sürücüyü uyarır. Aynı şekilde cihazın herhangi bir uyarı sesi vermemesi de cihazın arızalı ya da hatalı kullanım olduğunun işaretidir.

OGS Sesleri Ne Anlama Gelir?

Bankalar tarafından temin edilen OGS cihazlarının verdiği ses tepkilerini bilmek sürücüler için oldukça önemlidir. Gişeler bölgesinde bulunan OGS sisteminden geçişte eğer cihaz 1 kere BİP sesi verirse, geçiş işleminin sorunsuz gerçekleştiği anlayabiliriz. Eğer geçiş sırasında cihaz 4 kere BİP sesi uyarısı verirse bu bankada bulunan OGS hesabınızın kredisinin yetersiz olduğunun göstergesidir. Eğer cihazınız 2-3 gişe geçişine rağmen herhangi bir uyarı sesi vermiyorsa bu cihazın arızalı olduğunu veya hatalı kullanım yaptığınızı gösterir. Eğer OGS cihazınızın arızalı olduğunu düşünüyorsanız en kısa zamanda cihazınıza test yaptırmanız gerekmektedir. Cihazın çalışmadığı bu gibi durumlarda kesinlikle 10 defadan fazla gişelerden geçiş yapmamanız gerekmektedir.

Otomatik Geçiş Sistemi (OGS) İstasyon Kod Numaraları

99 Nolu İstanbul – FSM Köprüsü

  • 1 Nolu FSM Köprüsü
  • 2 Nolu 15 Temmuz Şehitler Köprüsü

3 Nolu Mahmutbey – Edirne Otoyolu

  • 1 Nolu Mahmutbey
  • 2 Nolu Avcılar
  • 3 Nolu Hadımköy
  • 4 Nolu Çatalca
  • 5 Nolu Kumburgaz
  • 6 Nolu Selimpaşa
  • 7 Nolu Silivri
  • 8 Nolu Kınalı
  • 9 Nolu Çerkezköy
  • 10 Nolu Çorlu
  • 11 Nolu Saray
  • 12 Nolu Lüleburgaz
  • 13 Nolu Babaeski
  • 14 Nolu Havsa
  • 15 Nolu Edirne
  • 16 Nolu Ispartakule
  • 17 Nolu Esenyurt
  • 18 Nolu Küçükkılıçlı

4 Nolu İstanbul – Ankara Otoyolu

  • 3 Nolu Liman
  • 4 Nolu Mecidiye
  • 5 Nolu Gebze OSB
  • 6 Nolu Muallimköy
  • 7 Nolu Sultanbeyli
  • 8 Nolu Orhanlı
  • 9 Nolu Çamlıca
  • 10 Nolu Samandıra
  • 11 Nolu Kurtköy
  • 12 Nolu Şekerpınarı
  • 13 Nolu Gebze
  • 14 Nolu Diliskelesi
  • 15 Nolu Batı Hereke
  • 16 Nolu Doğu Hereke
  • 17 Nolu Körfez
  • 18 Nolu Batı İzmit
  • 19 Nolu Kandıra
  • 20 Nolu Doğu İzmit
  • 21 Nolu Sapanca
  • 22 Nolu Adapazarı
  • 23 Nolu Akyazı
  • 24 Nolu Hendek
  • 25 Nolu Gölyaka
  • 26 Nolu Kaynaşlı
  • 27 Nolu Bolu Batı
  • 28 Nolu Çaydurt
  • 29 Nolu Yeniçağa
  • 30 Nolu Gerede
  • 32 Nolu Pelitçik (Çamlıdere)
  • 33 Nolu Çektikçi
  • 34 Nolu Akıncılar (Mürted)
  • 35 Nolu Abant
  • 36 Nolu Dörtdivan
  • 37 Nolu Düzce OSB

32 Nolu İzmir – Aydın Otoyolu

  • 2 Nolu Seferihisar
  • 3 Nolu Urla
  • 4 Nolu Karaburun
  • 5 Nolu Zeytinlik
  • 6 Nolu Alaçatı
  • 7 Nolu Çeşme
  • 11 Nolu Işıkkent
  • 12 Nolu Havalimanı (Tahtalıçay)
  • 13 Nolu Torbalı
  • 14 Nolu Belevi
  • 15 Nolu Germencik
  • 16 Nolu Aydın Batı

51 Nolu Mersin Otoyolu

  • 1 Nolu Pozantı
  • 2 Nolu Tekir
  • 3 Nolu Çamalan
  • 4 Nolu Adana Batı Alın
  • 25 Nolu Tarsus
  • 26 Nolu Mersin Alın
  • 29 Nolu Yenice
  • 30 Nolu Çamtepe
  • 40 Nolu Pozantı Güney
  • 41 Nolu Eminlik
  • 42 Nolu Kemerhisar
  • 43 Nolu Niğde Güney
  • 44 Nolu Niğde Kuzey
  • 45 Nolu Gölcük

5 Nolu Adana Otoyolu

  • 7 Nolu Adana Doğu
  • 8 Nolu Ceyhan
  • 10 Nolu Osmaniye
  • 11 Nolu Düziçi
  • 12 Nolu Bahçe
  • 13 Nolu Nurdağı
  • 14 Nolu Narlı
  • 15 Nolu Gaziantep Batı
  • 16 Nolu Gaziantep Kuzey
  • 17 Nolu Gaziantep Doğu
  • 18 Nolu Yumurtalık Serbest Bölge
  • 19 Nolu Erzin
  • 20 Nolu Dörtyol
  • 21 Nolu Payas
  • 22 Nolu İskenderun
  • 31 Nolu Nizip
  • 32 Nolu Birecik
  • 33 Nolu Suruç
  • 34 Nolu Şanlıurfa
  • 35 Nolu Osmaniye Organize Sanayi

OGS Birden Fazla Araçta Kullanılabilir Mi?

Otomatik Geçiş Sistemi (OGS) birden fazla araçta kullanımı ne yazık ki mümkün değildir. Her OGS cihazı plakası üzerine alınmış araca aittir. Yani her cihaz bir araca tanımlıdır. Bu gibi durumlarda geçiş sırasında sistem tarafından cihaz okunursa normal geçiş ücreti veya normal geçiş ücret bedelinin 4 katına kadar cezai işlem uygulanır. Sürücü eğer sahip olduğu cihazı başka bir araçta kullanmak istiyorsa kesinlik devir işlemi gerçekleştirmesi gerekmektedir. Devir işlemlerini gerçekleştirmek için sürücü cihazı aldığı bankanın yetkili şubesinden, internet bankacılığından ya da çağrı merkezinden devir işlemini gerçekleştirebilir.

Araç değişikliğinde, cihazın yeni araç üzerine devir işlemleri Ziraat Bankası, İş Bankası, Garanti BBVA, Denizbank ya da Vakıfbank şubelerinden ya da hizmet veren bankaların İnternet bankacılığı, Çağrı Merkezleri aracılığı ile (abonelik işlemi yapılan banka) mutlaka yaptırılmalıdır.

OGS Geçiş Göstergesindeki Mesajların Anlamı

Güle güle: Geçiş sırasında herhangi bir sorun olmadığını, geçiş işleminin normal bir şekilde olması gerektiği gibi gerçekleştiğini gösterir.

Kredi Az!: OGS sisteminde geçiş sırasında Kredi Az! uyarısı alıyorsanız bankada bulunan hesabınızda para miktarının olmadığını, hesaba para yatırmanız gerektiğini anlayabilirsiniz.

Kaçış: OGS Cihazı bulunmayan veya herhangi bir nedenden radyo sinyallerinin cihazı okuyamamasından dolayı çıkan yazıdır.

Kara LST: Sistem tarafından Kara Liste’de bulunan OGS cihazı anlamına gelir.

S. Farklı: Cihaz alırken seçilen araç sınıfı ile gişeden geçiş yapan aracın sınıflarının farklı olduğu zamanlarda verilen uyarıdır. Verilen bu uyarının sürekliliği halinde mevcut OGS cihazı kara listeye alınır.

U Dönüşü: Bu uyarı aracın giriş yaptığı istasyondan tekrardan çıkış yapması ile görülen uyarıdır. Bu otoyol içerisinde u dönüşü yaptığınızı gösterir ve sistem tarafından hesabınızdan ek uzak mesafe ücreti tahsilatı yapılır.

Giriş Yok: Banka tarafından temin edilen OGS Cihazında Otoyol Giriş İstasyonu bilgisinin olmadığı durumlarda verilen uyarı mesajıdır.

Süre Dolu: Bu uyarıyı görmenizin sebebi otoyolda belirtilen sürenin dışında zaman geçirmenizdir. Bu uyarı sonrasında sistem hesabınızdan uzak mesafe ücreti kesecektir.

Tanımsız: OGS cihazı veren bankalara ait olmayan bir cihaz kullanımı gerçekleştirdiğinizi ya da cihazınızın arızalandığını gösteren uyarı tipidir.

OGS Cihazı Test Noktaları

Herhangi bir nedenden dolayı sahip olduğunuz OGS cihazı Köprü veya Otoyol giriş çıkışlarında sorun çıkartıyorsa bir an önce cihazınızı kontrol ettirmeniz gerekmektedir. Cihazınızı test etmek ve varsa mevcut soruna gidermek için aşağıda bulunan OGS test noktalarını ziyaret edebilirsiniz.

  • Mahmutbey İstasyonu
  • Çamlıca İstasyonu
  • Edirne Alın İstasyonu
  • İzmir Narlıdere (Şehitlik) İstasyonu
  • Ankara Akıncı İstasyonu
  • Ankara Karayolları 4. Bölge Müdürlüğü
  • Adana Batı Alın İstasyonu
  • Gaziantep Batı İstasyonu
  • Şanlıurfa Bakım İşletme Şefliği
  • Karayolları Fatih Sultan Mehmet Köprüsü OGS Merkezi
  • 15 Temmuz Şehitler Köprüsü Bakım İşletme Başmühendisliği

Otomatik Geçiş Sistemi Kara Liste Nedir?

OGS cihazınızın içerisinde geçiş için yeterli tutar bulunmadığı veya cihazın araç sınıfının harici bir araçta kullanıldığı tespit edilmesi gibi durumlarda cihaz kara listeye alınır. Herhangi bir nedenle kara listeye girdiğiniz zaman, kara listeye girdiğiniz tarihten sonraki tüm geçişler sistem tarafından normal geçiş ücretlerinin 5 katı ceza ile sonuçlandırılır. Bakiye nedeniyle kara listeye alınan hesapların bakiye sorunu çözüldüğü zaman kara listeden çıkartılır. Kara listeden çıkartılan hesapların son 15 güne ait geçişleri ise herhangi bir cezai işleme uygulamadan tahsil edilir.

OGS Kaçak Geçiş Cezası Ödeme

Otomatik Geçiş Sistemi tarafından tespit edilen kaçak geçiş cezalarını ve HGS, Yap İşlet Devlet Projesi kapsamında bulunan Avrasya Tüneli, Kuzey Marmara Otoyolu ve Gebze Orhangazi İzmir Otoyolu gibi ihlallerin hepsini sorgulamak için kgm.gov.tr internet sitesini ziyaret edebilirsiniz. Ziyaret sonrası ana sayfada yer alan ‘’Karayolu İhlalli Geçiş İhlal Sorgulama’’ ekranını ziyaret etmeniz gerekmektedir. Kaçak geçiş cezasının tebliğ edilmesinden sonraki 15 gün içerisinde eğer cezayı öderseniz, uygulanan 4 katı ceza tutarının %25’lik kısmı kadar indirimden faydalanabilirsiniz. %25’lik indirim uygulamasından yabancı plakalı araçlar yararlanamaz. Sürücüler ihlal cezalarını herhangi bir PTT şubesini kullanarak ödeye bilirler.

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.