Hız Sabitleyici (Cruise Control) Nedir?

0

Hız sabitleme sistemi uzun yol seyahatleri için tasarlanmıştır. Cruise Control sayesinde araç sürücünün belirleyeceği bir hıza sabitlenir ve sürücü sabit bir hızda seyahatine devam eder. Sistem sürücünün uzun yol sürüşlerinde konforlu sürüş yapmasını sağlar. Hız Sabitleyici ile belirli bir hıza sabitlenen araç sürücü tarafından fren ya da gaza müdahale edilmesi durumlarında otomatik olarak devre dışı kalmaktadır. İster otomobil olsun isterse ağır ticari araçlar neredeyse tüm araçlarda kullanılmaktadır. Hız sabitleme sisteminde aracın şanzımanının manuel ya da otomatik olması fark etmez. Hız sabitleme sisteminin geçmişine bakıldığında ilk olarak 1900’ lü yıllarda lüks sınıfa giren araçlarda kullanılmaya başlamıştır, aradan geçen yıllar sonucunda araç sınıfı fark etmeksizin tüm araçlarda kullanılmaya başlamıştır.

Hız sabitleme (Cruise Control) sistemi dört ana parçadan oluşmaktadır. Bunlar; servo ünitesi, hız sabitleyici öğeler, kumanda düğmesi ve elektronik kol düğmelerinden oluşmaktadır. Sistem araçların direksiyon sistemi üzerinden ya da genellikle direksiyon çevresinde bulunan kol vasıtası ile aktif ya da pasif konuma getirilir. Kol üzerinde bulunan ON tuşu sistemi aktif hale getirir, yine kol üzerinde bulunan (+) ve (-) tuşları aracın hızını arttırmak ve düşürmek için kullanılır. Kol üzerinde bulunan RESET tuşu ise aracın ayarlanan ilk hız konumuna geri getirecektir. Sistemde debriyaj, direksiyon ve fren sistemi doğrudan elektronik kontrol sistemine bağlı olduğundan sürücünün yapmak istediği hareketler doğrudan ve hızlı bir şekilde sisteme yansır.

Hız sabitleme sistemi araç 40 km hıza ulaştığında otomatik olarak devreye girerek doğrudan yakıt sistemine müdahale etmeye başlar. Aracın hızı o andaki hıza ya da istenilen hıza sabitlenir. Sabitlenir hız fren pedalı ya da gaz pedalına basıldığında otomatik olarak devreden çıkar. Hız sabitleme sistemi kullanımında mümkün olan en az şekilde fren sistemi kullanılması amaçlanır. Sistem sayesinde motora giden yakıt miktarı azalacağı için yakıt tasarrufu sağlanır. Yokuş aşağı inişlerde sistem düzgün çalışmıyorsa hız sabitleme devreden çıkabilir. Hız sabitleme sisteminin %25’e varan yakıt tasarrufu sağladığı bilinmektedir.

Hız sabitleme sistemi uzun yolculuklarda sürücüyü rahatlatacak daha dikkatli ve stres seviyesi daha düşük sürüş imkanı sağlar. Sürücünün uykusuz olması ve gece sürüşü gibi durumlarda sistem bazı tehlikelere neden olabilir. Bu tehlikeli durumu bertaraf etmek en basit yöntem uyarıcı hız sabitleme sistemi kullanmaktır. Uyarıcılı hız sabitleme sisteminin temel farkı aracın ön ve arka tarafına sensörler yerleştirilerek ön veya arka taraftaki araçlar ya da nesnelerle uzaklık mesafesinin korunmasını sağlamaktır. Sürüş esnasında mesafe azaldığı takdirde sürücü otomatik olarak uyarılacaktır. Eğer aracınızda hız sabitleme sistemi yoksa sistemin sonradan montajı mümkündür. Fakat aracınızın sisteminin hız sabitleyici sistemle uyuşması gerekmektedir.

Bunları da beğenebilirsin
Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Bu web sitesi deneyiminizi geliştirmek için çerezleri kullanır. Bununla iyi olduğunuzu varsayacağız, ancak isterseniz vazgeçebilirsiniz. Kabul etmek Mesajları Oku

Gizlilik ve Çerez Politikası