Türk Otomotiv Pazarı Yüzde 72 Büyüdü

0 141

Geçtiğimiz yıllarda zorlu dönemlerden geçen Türk otomotiv pazarında yaşanan hareketlilik dur durak bilmeden devam ediyor. COVID-19 salgını sonrasında taleplere yetişemeyen sektör buna rağmen yükselişini sürdürmeye devam etti. Otomotiv Distribütörleri Derneği tarafından Kasım ayı verileri paylaşılan sektör resmi rakamlara göre geçtiğimiz yılın Ocak-Kasım dönemine oranla yüzde 72’lik ciddi bir büyüme yakalamış durumda.

ODD verilerine göre Türk otomotiv sektörü Kasım ayı satışlarında ise geçtiğimiz yılın aynı dönemine oranla yüzde 37.8’lik bir artış yaşamış. Sadece geçtiğimiz Kasım ayında hafif ticari ve binek kategorisinde 80.141 adetlik satış görülen pazarda, sadece otomobil sınıfında ise yüzde 34.6’lık bir büyüme yaşanmış durumda. Kasım ayında toplamda 64.357 adet otomobilin satıldığı Türkiye’de son 10 yıllık ortalama satış rakamlarına bakıldığı zaman ise 2020 yılında yüzde 7.4’lük bir başarı ortaya çıkıyor.

En Büyük Yükseliş Ticari Kategorisinde

Binek ve hafif ticari grubuna genel olarak baktığımız zaman ise en büyük yükselişi hafif ticari kategorisinde görüyoruz. Kasım ayı verilerine göre hafif ticari kategorisi toplam da yüzde 52.2’lik bir yükseliş yaşamış durumda. Son 10 yıllık tabloya baktığımız zaman ise yüzde 18.7’lik bir başarı sağlayan hafif ticari kategorinin Kasım ayındaki toplam satışı ise 15.784 adet olarak gerçekleşti.

2020 Yılı Satışları Şimdiden Hedefe Ulaştı

Otomotiv markalarının yıl sonu hedef tutturmak için yaptığı kampanyalar sanırım bu yıl çokça karşımıza çıkmayacak. Bunun nedeni ise Türk otomotiv sektörünün 2020 yılı otomobil ve hafif ticari kategorisi satışlarının 2018 ve 2019 yılı satışlarını çoktan geride bırakmış olması. Bu şartlarda yeni kampanya haberleri gelir mi bilinmez ama toplam satış rakamları yıl bitmeden 668.495 adet sayısına çıkmış durumda.

Tabii ki yüzdelik bazda her ne kadar ticari kategori başarısı yaşanmış olsa da pastanın büyük payını binek araçlar karşılıyor. Kasım ayı son verilerine göre toplam da 529 bin 388 adetlik bir satış rakamına sahip olan otomobillerin geçtiğimiz yıla oranla büyüme yüzdesi ise yüzde 67.3 olarak açıklandı. Hafif ticari kategorisi ise yüzdelik dilimde tabii ki en büyük oranlara sahip. Toplam da 139 bin 107 adetlik satış rakamına ulaşan hafif ticari sektöründe ise büyüme toplam da yüzde 92.8!

Peki.. Hangi Segment Ön Planda?

Satış rakamlarına baktığımız zaman otomobil satışlarında en büyük payı her zaman olduğu gibi vergi bakımından daha uygun segmentler olan A, B ve C segmentleri alıyor. Dizel otomobillere olan ilgi her geçen gün azılırken Türkiye’de dizel satış yüzdesi %40’lık bir seviyede kalmış durumda. Yıl içinde satış adedini arttıran benzinli otomobiller ise pazardaki payını yüzde 51.7’lik seviyeye taşımış.

Ocak – Kasım döneminde her ne kadar gerekli alt yapı tam oluşmasa da elektrikli modellere de ilgi vardı. 2020 yılı içerisinde Türkiye’de toplam 568 adet tamamen elektrikli otomobil satışı gerçekleşti. Hibrit destekli araba satışı ise Ocak – Kasım ayları arasında toplam da 18 bin 834 adetlik bir satış rakamına sahip durumda.

Motor hacimlerine göre sıralama yapınca ise zirvede bizleri hiç şaşırtmayan 1600cc altı otomobillerin olduğunu görüyoruz. Toplam da yüzde 94.4’lük bir pay sahibi olan 1600cc ve altı motor seçeneğini ise yüzde 1.8 paya sahip olan 1600 ve 2000 cc araçlar takip ediyor. Bu dönemde satışı gerçekleşen otomobillerin şanzıman seçeneklerin de ise otomatik şanzıman seçeneği payını yükseltmeye devam ediyor. Ocak – Kasım dönemlerinde satışı gerçekleşen otomobillerin yüzde 70.5’ini otomatik şanzımana sahip araçlar oluşturuyor.

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.