GDI Motor Teknolojisi Nedir? Nasıl Çalışır?

0 49

GDI teknolojisi “Gasoline Direct İnjection” yani direk benzin enjeksiyonu adıyla bilinmektedir. Normal enjeksiyonlu motor seçeneklerine göre yakıt tüketimi ve çevreye saldığı zararlı gazlar %20 daha düşük ve motor gücü de %10 daha fazladır. GDI teknolojisi Japon otomobil üreticisi Mitsubishi tarafından 1996 tarafından geliştirilmiştir. Mitsubishi firmasının bu motoru tasarlama amacı en iyi yakıt tüketimini elde etmek ve normal güç devirlerinde daha yüksek güç elde etmek istemesidir.

GDI Motor Mekanik Özellikleri

  • Dik ve düz emme borusu, bu sayede silindire giden hava akışının kontrolü sağlanması.
  • Eğimli piston başı, yanma şekil ve davranışını kontrol edebilmek.
  • Yüksek basınca sahip yakıt pompası, en uygun yanma özelliklerine ulaşmak için yakıtı yüksek basınç ile doğrudan silindirlere püskürtmek.
  • Yüksek basınca sahip, dönme hareketini sağlayan enjektörler, püskürtme ile yakıtın etkili ve verimli şekilde küçük parçalara ayrılıp yayılmasını sağlamaktadır.

Geleneksel diye tabir edilen motorlarda yakıt ve hava silindirin dışında karıştıktan sonra silindire verilmektedir. Bu sebeple karışma yeri ile silindir arasında kayıp oluşmaktadır ve ateşleme zamanı en uygun şekilde yapılamamaktadır. GDI motorda ise yakıt çok hassas bir zamanlama ile doğrudan silindire püskürtülmektedir. Böylece oluşacak kayıplar ve verimliliğin azalmasının önüne geçilmiş olunuyor.

GDI Motor Çalışma Prensibi

Dik emme boruları sayesinde güçlü bir aşağı doğru akım yaratılmakta ve bu sayede yakıt enjeksiyonu maksimum verimlilikte gerçekleşmektedir. Özel şekle sahip piston başı ile silindirin içinde dikey şekilli hava hareketi oluşturulmaktadır. Sıkıştırma zamanının sonuna doğru püskürtülen yakıt, yüksek basınçlı ve döndürme hareketi olan enjektörlerle yoğun bir sis bulutu gibi atomize edilir, sis şeklinde ki hava yakıt karışımı silindir içinde döndürülür ve en verimli şekilde katmanlaşarak ateşleme yapılır. Mantık olarak çalışma prensibi dizel motorlu araçlara benzerdir. Dizel motorlardan en büyük farkı ateşlemenin buji vasıtasıyla yapılmasıdır. GDI teknolojisi ile fakir fakir çalışma şartları oluşturularak yakıt tüketiminde tasarruf elde edilmiştir. Bu teknoloji ile özellikle motorun rölanti de çalışması durumunda %40’a varan yakıt tasarrufu elde edilmiştir.

Hangi Markalar Kullanmaktadır

Bu motor teknolojisi ilk olarak Mitsubishi tarafından kullanılmıştır. Devam eden süreçlerde özellikle Hyundai, Toyota ve birçok firma bu teknolojiyi kullanmaya başlamıştır. Günümüz şartlarında T-GDI versiyonu yani turbo ilaveli şekli ile üretimi yapılmaktadır. Elde edilen güç ile yakıt verimliliği karşılaştırıldığında oldukça başarılı bir teknolojidir.

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.