2030 Yılında MAN, Tamamen Otomatik Araçlarını Piyasaya Sunmayı Amaçlıyor
Otomatik Gelecek Yaklaşıyor: MAN, 2030 Yılından Başlayarak Tam Otomatik Araçlarını Piyasaya Çıkarmayı Planlıyor
MAN Truck & Bus, şehir içi trafiğin geleceğini şekillendirmek için otobüslerinde otomasyon teknolojisini sürekli geliştiriyor. Sürücüsüz otobüsler konusunda yıllardır araştırma yapan firma, yenilikçi teknolojileri geliştirmek ve bu alanda deneyim kazanmak için MINGA gibi geleceğe yönelik araştırma projelerinde aktif rol almakta. Bu projeler kapsamında, MAN, Mobileye gibi teknoloji öncüleriyle iş birliği yaparak bir elektrikli otobüsü tam otomatize edip, gerçek dünya koşullarında denemeler yapmaktadır. Bu projelerden elde edilen tecrübelerle MAN, 2030 itibarıyla tamamen otomatik bir araç sunma amacını gütmektedir.
Şehir içi sürüşün geleceği artık sürücüsüz araçlarla hayal olmaktan çıktı. Tam otomatik sürüş, verimlilik, güvenlik ve toplam sahip olma maliyeti (TCO) bakımından büyük fırsatlar sunuyor. Bu vizyonla MAN Truck & Bus, otobüslerin otomasyonu üzerine yıllardır detaylı çalışmalar yürütüyor. Şirket, gelecekteki şehir içi ulaşımını şekillendirme ve nakliye firmalarına sıfır emisyonlu, ağa bağlı, otomatik araçlar sağlama hedefiyle, Mobileye gibi sektör liderleri ile işbirlikleri ve pilot projeler üzerinden ilerliyor. Bu çalışmalarda öne çıkan projelerden biri de MINGA’dır. MAN Truck & Bus, bu projelerle şehir içi mobilite alanında öncü bir rol üstlenmeyi ve sektöre yenilikçi çözümler sunmayı hedefliyor.
MINGA projesi kapsamında, MAN Lion’s City E modeli otomasyona kavuşturulup, gerçek bir güzergahta denemelerden geçiriliyor.
MAN uzmanları, son bir yıldır MINGA araştırma girişiminin aktif bir parçası olarak görev almakta. Bu proje, Münih’te otomasyonla desteklenen yerel ulaşımı hedefliyor ve elektrikli bir şehir içi otobüsün otomatikleştirilmesi ile bu otobüsün gerçek bir rotada denenenmesini içeriyor. Bu sürece, otomatik fonksiyonlara ve tam elektrikli bir yapıya sahip olan MAN Lion’s City E aracıyla katkıda bulunan MAN, projenin 2025 yılında Münih’in 178 numaralı rotasında pilot denemelere geçmesini planlıyor. Denemeler sonrasında, elektrikli otobüsün Mobileye tarafından geliştirilen ileri düzey sensör teknolojileri ile donatılmış Otomatik Sürüş Sistemi’ne (ADS) sahip olması hedefleniyor.
Jana Kirchen, MAN Truck & Bus Otomasyon Ürün Stratejisi Müdürü, “MINGA girişiminin en önemli aşamalarından biri, aracın ADS ile karmaşık bağlantısının kurulması ve bu sistemlerin elektronik mimarimize uyum sağlamasıdır. 2024 model yılında sunulan yeni elektronik platform, entegrasyon sürecini büyük ölçüde kolaylaştıran performansı ve verimliliği ile bu sürece destek vermektedir,” açıklamasında bulunuyor.
MAN, aynı zamanda Münih’in toplu taşıma operatörü MVG ve Stuttgart Üniversitesi ile iş birliği içinde, otobüsün teknik kontrolü ve erişilebilirliğine yönelik konseptler üzerinde çalışmalar yürütüyor. MINGA projesi, kamu idaresi, araştırma kurumları, iş dünyası ve endüstriyel ortaklardan oluşan yaklaşık on iki ortağın iş birliğiyle ilerliyor.
@CITY girişimi aracılığıyla, otobüslerin duraklara kendi başlarına yaklaşımını öğrenmeleri sağlanıyor.
MAN’ın son dönemde hayata geçirdiği projelerin üzerine kurulu olan mevcut araştırma girişiminin başarıyla tamamlanması, özellikle Federal Ekonomi ve İklim Eylemi Bakanlığı (BMWK) finansmanı ile desteklenen @CITY projesinden güç alıyor. Bu Şehir İçi Otomatik Araçlar ve Akıllı Trafik inisiyatifi çerçevesinde, MAN, otomatik sürüş yeteneklerinin geliştirilip test edilmesi için otomotiv, tedarikçi sanayi, yazılım geliştirme ve akademik dünyadan 14 partner ile yaklaşık dört yıl boyunca çalıştı. Bu süreçte, otobüslerin duraklara bağımsız ve son derece hassas bir şekilde yaklaşabilmesi sağlandı. MAN, Haziran 2022’de Aldenhoven Test Merkezi’nde gerçekleştirilen @CITY projesinin sonuçlarının beklenenden çok daha başarılı olduğunu duyurdu.
BeIntelli girişimi aracılığıyla, MAN’ın otobüsleri için otomatik sürüş teknolojisi gerçekleştiriliyor.
MAN, şehir içi trafiğin geleceğini şekillendirecek araçların geliştirilmesine yönelik çalışmalarını sürdürürken, Federal Ekonomi ve İklim Eylemi Bakanlığı (BMDV) tarafından desteklenen “BeIntelli” projesine de aktif olarak katılıyor. Bu projede, bilim ve teknoloji alanlarından bir araya gelen geniş bir disiplinler arası ekip, otomatik araçların parçası olduğu entegre bir akıllı ulaşım sistemini hayata geçirmeyi hedefliyor. Berlin’in şehir merkezinde ilkbaharda otomatik sürüş moduna geçmesi planlanan otobüs, şimdilik genel erişime kapalı alanlarda test edilmeye devam etmektedir.
Jana Kirchen, “MINGA araştırma çalışması, ‘fikrin ispatı’ açısından bizim için hayati bir dönemeç”
MAN’ın dahil olduğu projeler, gelecek nesil otomatik sürüş teknolojilerine yönelik birikimleri birleştirmeyi hedeflemektedir. MAN’ın vizyonu, bu birikimlere dayanarak, 2030’dan itibaren tam otomatik araçlarını piyasaya sunmaktır. Özellikle, MINGA projesinin 2025 yıl sonunda tamamlanmasıyla MAN Truck & Bus, konsept geliştirme aşamasını geride bırakıp, müşteriyle yapılacak saha testlerine geçiş yapmayı amaçlıyor.
Jana Kirchen, “MINGA araştırma girişimi, bizim için hat üzerinde bir ‘fikir doğrulama’ etkinliği olarak büyük önem taşıyor” diye belirtiyor. “Nakliye şirketlerinden gelen yoğun talep, otonom mobiliteye duyulan ilginin yoğunluğunu ve piyasadaki gerçek bir talebi net bir şekilde ortaya koyuyor. Otomatik Sürüş Sistemleri (ADS), frenleme, direksiyon, enerji yönetimi ve araç içi teknik denetleyici ile iletişim gibi sistemlerin sürekli olarak işler durumda olmasını sağlamayı amaçlıyoruz. Bu hedefe ulaştığımızda, belirlenen çalışma bölgelerinde bir güvenlik sürücüsüne ihtiyaç duymadan seyahat edebileceğiz,” diyor.