Geçtiğimiz yılın başında oldukça kötü bir grafik takip eden Türk otomotiv pazarı ikinci çeyrek sonrasında yükselişe doğru bir ivme yakaladı. COVID-19 salgını sonrasında ikinci elde de ciddi hareketlenme gösteren satışlar, sıfırda rekor üstüne rekor kırılmasına neden oldu. Öyle ki otomobil satışları bir önceki yıllara oranla toplam da yüzde 61.3’lük bir yükseliş yaşadı. Otomobil ve hafif ticari kategorisinde toplamda 772 bin 888 adetlik bir satış yaşandı. Geçtiğimiz Eylül, Ekim ve Kasım aylarını baz aldığımızda son 10 yılın en iyi satış rakamlarını gördüğümüz sektör 2021 yılı içinde oldukça hızlı başladı.
Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) tarafından paylaşılan Ocak 2021 raporlarına göre otomobil ve hafif ticari kategorisinde yaşanan yükseliş hiç hız kesmedi. İki kategorinin de Ocak satışları geçtiğimiz yılın aynı dönemi ile kıyaslandığında toplamda yüzde 60.3’lük bir artış yaşandığı gözlemlendi. Sadece geçtiğimiz Ocak ayına baktığımız zaman otomobil ve hafif ticari satışlarının toplamı 43 bin 728 adet. Satış rakamlarına sadece binek kategorisinde baktığımız zaman ise yükseliş yüzdesi toplam da yüzde 60.6 olarak gerçekleşti. Ocak otomobil satışları 35 bin 358 adet gerçekleşirken, toplam hafif ticari araç satışı ise 8.370 olarak açıklandı. Bu adet binek kategorisine göre her ne kadar az görünse de geçtiğimiz yılın aynı dönemine oranla hafif ticari kategorisinin yüzde 59.2 büyüdüğünü de belirtmeden geçmeyelim.
Hızlı Menü
Türkiye’de En Çok Tutulan Segment
Son 10 yıllık verilere göre en iyi dönemini yaşayan otomotiv pazarının segmentlerine baktığımız zaman ise bizi çokta şaşırtan bir tablo çıkmıyor aslında. Satış yüzdelerine göre en çok satış gerçekleştiren segmentler yine A, B ve C segmentleri oldu. Satışların toplamda yüzde 81.1 gibi büyük bir kısmını karşılayan bu segmentler düşük vergi politikası nedeniyle daha fazla tercih edildi. Öyle ki sadece C segmenti bu yüzdelik oranın yüzde 59.7 gibi büyük bir kısmını tek başına karşılıyor.
En Çok Tercih Edilen Gövde Tipi
Türk tüketicilerin gövde seçimleri ise çok fazla bir değişikliğe uğramamış durumda. Türkiye’de en çok tercih edilen gövde seçeneği Ocak ayında da sedan kasalar oldu. Toplamda yüzde 40.8’lik bir pay alan sedan modelleri ise oldukça yakından takip eden beklenmedik bir gözde tipi takip ediyor. En çok satılan ikinci gövde tipini sorsak heralde herkes hatchback derdi ama tüketicilerin tercihi artık tamamen SUV modellere kaymış durumda. Son yılların en çok tercih edilen gövde tipi olan SUV modeller pastadan toplamda yüzde 34.7’lik bir pay almış durumda. SUV modellerin Ocak satış rakamları 12 bin 274 adet gerçekleşirken, yüzde 22.8 paya sahip olan hatchback modeller üçüncü sırada yer alabildi.
Türkiye En Çok Hangi Yakıt Tipini Tercih Ediyor?
Peki ya Türk otomotiv pazarının en çok tercih edilen yakıt tipi hangisi oldu? derseniz; ilk sırada benzinli modellerin geldiğini söyleyebiliriz. Ocak ayında satışı yapılan otomobillerin yüzde 57.7’lik bir kısmını benzinli modeller oluşturdu. Benzinli modellerin toplam satış adeti ise 20 bin 410 adet olarak gerçekleşti. İkinci sırada yer alan seçenek ise tabii ki dizel modellerden ibaret. Dizel modellerin pastadan aldığı pay oranı ise yüzde 27.5 oldu. Geri kalan kısmı ise hibrit modeller oluşturuyor. Tabii ki hibrit modellere olan talepler son gelen ÖTV zamlarından sonra ne hal alacak biz de oldukça merak ediyoruz. Bilmeyenler için hatırlatmasını yapalım 1 Şubat 2021 tarihi itibariyle elektrikli modellere uygulanan ÖTV oranları yüzde 233 ile yüzde 300 oranında artış gösterdi. Motor gücü 0 – 85 Kw arası olan modellerin %3 olan ÖTV’si %10’a, 85 Kw’ı geçen 120 Kw arası modellerde %7 olan ÖTV %25’e, 120 Kw üstü olan araçlarda ise ÖTV oranı %15 den %60 çıktı. Hemen hemen tüm dünyanın elektrikli modellere verdiği destekler karşısında, Türkiye’nin elektrikli modellere uygulamış olduğu absürt ÖTV vergi sistemini ne yazık ki biz de hala sorguluyoruz.