Yaşanan corona virüs salgını her sektörde kayıplar yaşatmaya devam ederken, mevcutta kan kaybeden sektörleri de daha fazla etkilemeye başladı. Türkiye’de motosiklet sektörü hali hazırda her geçen yıl daha fazla düşüş gerçekleştiriyor. Yaşanan salgın ve sektöre ardı arkası kesilmeden gelen zam oranları sektörü iyice daraltmayı başarmış durumda. Geçtiğimiz Mart ayına baktığımız zaman ülkemizdeki motosiklet sektörünü daha zorlu bir sürecin beklediğini görüyoruz.
Geçtiğimiz günlerde otomotiv sektörüne dair TÜİK verilerini paylaşmıştık. Salgına rağmen büyüme yaşanan otomotiv sektörü, ilk çeyrekte %38’lik bir yükseliş yaşamıştı. (detay) Ne yazık ki aynı yükselişi motosiklet grubunda görmek çokta mümkün görünmüyor. Bunun en büyük nedenlerinden bir tanesi de kuşkusuz, motosiklet gümrük vergilerine yapılan zamlar. Bilmeyenler için belirtmekte fayda var; 250 cc ver üzeri motosikletlerde %100’ün üzerinde gümrük vergileri uygulanmakta. (detay)
Lafı çok uzatmadan Türkiye İstatistik Kurumu tarafından paylaşılan verilere göz atalım. Paylaşılan verilere göre motosiklet sektörü geçtiğimiz yılın aynı dönemine oranla %13.7’lik bir gerileme yaşamış durumda. Geçtiğimiz yılın Mart ayında toplamda 13 bin 943 adet motosikletin trafiğe kaydı yapılan bu sayı 2020 yılının Mart ayında 12 bin 032’e kadar gerilemiş durumda. Yılın ilk çeyreğine baktığımız zaman da sektördeki daralmayı görebiliyoruz.
Yılın ilk çeyreği verilerine baktığımız zaman ise, geçtiğimiz yılın aynı dönemine oranla sektörde %4.4’lük bir düşüş yaşanmış. İlk çeyreğin ”cc” bazlı satış adetlerine baktığımız zaman ise; %24’lük bir satış adedine ulaşan 101-125 cc aralığında 3 bin 497 adet motosiklet satılarak ilk sırada yer edinmiş. İkinci sırada ise %21’lik pay alan 2 bin 947 adetlik satış başarısı gösteren 0-50 cc motorlar bulunuyor. Üçüncü sırada ise 126-250 cc arasının 2 bin 448 adetlik satış adedi yer alıyor. Bu grup ise %17’lik bir başarı göstermiş durumda. Geri kalan değerleri ise diğer gruplar oluşturuyor.