Marka

Dacia

Dacia, 1966 yılında Romanya hükümetinin girişimleri sonucunda hayat bulmuş ve ülkenin eski adı olan Daçya isminden türetilerek belirlenmiştir. 1999 yılına kadar faaliyetlerine devam eden marka, daha sonrasında ise Fransız otomotiv devi Renault çatısı altına katılmış ve hala da Fransız üreticinin Romanya’daki markası olarak devam etmektedir. Aslında iki marka arasındaki bağ markanın ilk doğduğu zamanlara kadar da dayanır. 1968 yılında Piteşti’de bulunan fabrikada Renault 8 modeli, Romanya’da Dacia 1100 adıyla üretilerek ülkede satışa çıkartılmıştı. Bu aracın tüm parçaları ise Fransa’dan ithal edilmiş, sadece montajı ülkede gerçekleşmişti. Dacia 1100 modeli 4 kapıya sahipti ve motoru aracın arka kısmına konumlandırılmıştı. Dacia 1100 adını ise 1100 cc’lik motorundan alırken bu motor 46 beygirlik bir güce sahipti. 1971 yılına kadar Romanya’da üretilip satışa sunulan araç 133 km/s azami hıza sahipti ve 100 km’de ortalama 6.6 litre benzin kullanıyordu.

Fransız üreticinin ülkemizde de oldukça popüler modeli haline gelen Renault 19, Fransa’da doğduğunda 1969 yılıydı. Yine Dacia 1100 modelinde olduğu gibi otomobili kendi logosu altında 1300 adı altında montajlamaya devam etti. Ülkemizde bu aracın üretimi ise Dacia’dan sonra gerçekleşmiştir. 1971 yılında ülkemizde üretilmeye başlanan araç 1289 cc’lik bir motor kullanıyordu. Azami 144 km/s hıza sahip olan aracın 100 km’de tükettiği yakıt miktarı ise 9.4 litreydi. Türkiye aksine araç Romanya topraklarında 3 farklı donanım seçeneğine de sahipti. Bunlar standart olarak gelen 1300, 1300 Super ve 1301 modelleriydi. Dacia 1301 modelini diğer kardeşlerinden ayıran özelliği ise sadece ülkenin Komünist Partisi üyeleri için üretilmesiydi. O zamanlardan arka cam rezistansına sahip olan 1300 ayrıca diğer versiyonlarda olmayan özel donanımlara da sahipti.

Bir zamanlar ülkemizde de oldukça popüler bir araç olan Station Wagon kasaya sahip olan Renault 12 Break 1973 yılına gelindiğinde ise Fransa ve Romanya’da aynı anda üretime alındı. Romanya’da 1300 Break adı ile montajı yapılan araç, 1975 ve 1982 yıllarında ise 1302 adıyla pick-up gövde ile de üretildi. Pick-up model 7 yıl boyunda üretilmiş olsa da sadece 1500 civarı bir üretime sahip oldu ve sadece Fransız sömürüsü olan Cezayir’e gönderildi. Bu yıllarda Dacia fabrikalarında yine Renault’un orta ve üst segmentte bulunan araçları Romanya’lı yöneticiler için ülkede montajlanarak teslim edildi.

Romanyalı üretici 1981 yılına gelindiği zaman ise 1310 Sport modeli altında bir tek kapalı spor araç üretimi ve 1410 Sport modellerini üreterek piyasaya sürdü. Bu modeller her ne kadar sınırlı sayıda üretime sahip olsa da oldukça popüler hale geldiler. 1981 yılından sonra tekrardan gündemine Renault 12 modelini alan Romanyalı üretici aracı makyajlama operasyonu sonrasında üretmeye devam etmiştir. 2 ve 4 kapılı pick-up versiyonlarının yanı sıra 1310 model temel alınarak da hatcback ve Renault 12 dışında mini bir otomobil olan 500 Lastun üretimi yapmıştır. Fakat 500 Lastun gereken ilgiyi göremediği için sadece 1 yıl üretimde kalmıştır. Dacia daha sonrasında ise bir diğer Fransız modeli olan Peugeot’unda 309 modeline fabrikasında hayat vermiştir. Solenza ismi ile üretilen otomobil ciddi satış rakamlarına ulaşmıştır. Türkiye’de dahil hala bir çok uluslararsı otomotiv piyasasında faaliyetlerine devam eden Romanyalı üretici, Renault’un ekonomik araçlar üreten markası olarak anılmaktadır.