CVT Şanzıman Nedir, Nasıl Çalışır? Avantajları ve Dezavantajları

0

CVT kelimesinin açılımı; Continuously Variable Transmission yani sürekli değişken zamanlı anlamına gelmektedir. CVT şanzıman otomatik şanzıman sınıfına girer ve pek çok otomobil firması tarafından kullanılmıştır ve kullanılmaya devam etmektedir. İlk CVT şanzıman 1886 yılında Daimler ve Mercedes firmaları tarafından patent almıştır. Şanzımanı ilk kullanan taşıt ise Zenit motosiklet modeli tarafından üretilen bir motosiklettir.

Şanzımanı kullanan motosikletin başarıları ona dünyada ün kazandırmıştır. 1950’li yıllara gelindiğinde DAF firması tarafından CVT şanzıman kullanılmaya başlamıştır. 1980’li yılların sonunda Subaru firmasının Cvt şanzımanı kullanması ile CVT şanzıman akımı başlamış oldu. Geçmişten günümüze çoğu marka en az bir modelinde bu şanzıman çeşidini mutlaka kullanmıştır ve günümüzde bazı hibrit teknolojili araçlarda da kullanılmaktadır.

CVT Şanzıman Nasıl Çalışır

CVT Şanzıman normal şanzıman tiplerine göre daha basit bir yapıya sahiptir. Sistem, iki adet kasnak, birkaç adet mikroişlemci ve sensörlerden ve V kayışından oluşmaktadır. Sabit dişlilerin yerine kasnaklar kullanılmıştır. Bu kaynaklarda belirli bir alt ve üst sınır vardır. Alt ve üst sınırlarda teorik olarak sonsuz vites aralığı bulunmaktadır. Kaynaklardan bir tanesi Tekerlere diğeri ise motora bağlanmaktadır. Kasnaklar V kayışı yardımıyla birbirine bağlanmaktadır. Aracın hız durumuna göre kasnaklar birbirine yaklaşır ya da uzaklaşır. Gaz pedalına basıldığında sensörler motor devrini ve tekerlerin dönüş esnasındaki hızını hesaplayarak durumu araç beynine iletir. Araçtan istenen güç durumuna göre kasnaklar hareket etmeye başlar ve sürüş için kasnaklar en uygun pozisyona doğru hareket eder.

CVT Şanzıman Avantajları

  • Basit yapısı ile kompakt tasarıma sahiptir.
  • Vites geçişleri klasik şanzıman tiplerine göre yumuşaktır.
  • Hız durumuna göre kendini ayarladığı için yakıt ekonomisi sağlar.
  • Rampalarda yüksek performans verir.

CVT Şanzıman Dezavantajları

  • Klasik şanzımanlara göre maliyetleri yüksektir.
  • Şanzıman ömrü daha kısadır.
  • Parça ve onarım maliyetleri yüksektir.
  • Ani hızlanmalarda istenen performansı ortaya koymakta gecikir.
  • Şanzıman sesi yüksektir

CVT Şanzımanlı Araç Alırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

İkinci el CVT şanzımanlı bir araç alacaksanız dikkat etmeniz gereken hususlar olacaktır. Bunlar;

  • Vites modları arasında geçiş yapın ve geçiş süresinin bir saniyeyi geçmemesine dikkat edin.
  • Şanzıman sesli çalışmaktadır fakat yine de hızlanma sırasında aşırı bir ses olmamasına dikkat edilmelidir.
  • Aracın hızlanması mutlaka kesintisiz ve sürekli olmalıdır.
  • Vites geçişleri sırasında araç sarsıntısız olmalıdır.
  • Şanzıman tipi performans odaklı değil de yakıt ekonomisi üzerine tercih edilebilecek şanzıman tipidir.
  • CVT şanzımanlarda motor devri tutarlı olmalıdır ve sabit hızlarda devir dalgalanması gibi problemler varsa bir sorun olduğu akla gelmelidir.
Bunları da beğenebilirsin
Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Bu web sitesi deneyiminizi geliştirmek için çerezleri kullanır. Bununla iyi olduğunuzu varsayacağız, ancak isterseniz vazgeçebilirsiniz. Kabul etmek Mesajları Oku

Gizlilik ve Çerez Politikası