Günümüz araçlarında kullanılan direksiyon sistemi kremayerli ya da pinyonlu sistemdir. Bu sistemler mafsallar, ara ve ana miller, dişli kutusu ve kremayer gibi pek çok bileşenden oluşur. Zamanın verdiği yıpranma ile dişli kutusu ya da kremayer eskiyecek ve doğru çalışmayacaktır. Sistemin kalbi direksiyon kutusudur ve arıza olması durumunda araca yön vermek oldukça zorlaşacaktır. Özellikle sürüş esnasında arıza meydana gelirse büyük problemlere sebep olabilir. Bu nedenle direksiyon kutusunda oluşacak problem ve arızalar için tetikte olmak gerekir.
Hızlı Menü
Direksiyon Kutusu Arızalarını Anlamanın Yolları
Direksiyon Sertleşmesi
Günümüz direksiyon sistemleri hidrolik direksiyon ünitesi tarafından desteklenir. Hidrolik basınç yardımı ile sistem daha seri hareket eder ve yumuşak hale gelir. Hidrolik basınç kaybı okusan durumlarda kremayer ve direksiyon kutusu daha fazla ısıya maruz kalacaktır. Bu durumda direksiyon sertleşecektir. Bu olay başınıza geldiğinde direksiyon hidrolik sıvısını mutlaka kontrol etmelisiniz.
Hidrolik Köpürmesi ve Hidrolik Kaçakları
Hidrolik eksilmesi gevşek bağlantılar, yıpranmış contalar vb. mekanik sorunlardan kaynaklanır. Bu arıza için gerekli kontroller gecikmeden yapılmalıdır. Kaçak okusan durumlarda direksiyon kutusunda bulunan dişliler aşırı ısınma yapacaktır. Hidrolik direksiyon kaçağını anlamak kolaydır. Kırmızımsı bir rengi vardır ve motorun arka tarafından şoförün ön kısmından yere damlayacaktır. Kaçak oluşması durumunda mutlaka profesyonel yardım alınmalıdır. Sistemdeki hidrolik yağının durumu pek çok konu hakkında fikir yürütmeye yardımcı olur. Yağın rengi değişebilir, yağ köpürür ya da kıvamı değişirse mutlaka hidrolik yağının değişmesi gerekir. Bu durumdaki yağ görevini tam olarak yapamaz ve direksiyon kutusundaki dişliler aşırı şekilde ısınır. Ayrıca yağ süt kıvamında ise direksiyon sistemine su girmiş olabilir.
Direksiyon Çevirme Hareketi Sırasında Gelen Sesler
Direksiyon kutusu arızasının en büyük sebepleri bakım ve yağlama eksikliğidir. Yağlama eksik olursa aşırı ısınma olur ve metal parçalar birbirine sürterek çalışır. Bu gibi durumlarda dönüş hareketleri sırasında yüksek desibelli sürtünme sesi oluşur. Direksiyondan gelen seslerin başka bir sebebi de ön takım parçalarından kaynaklanabilir.
Aracın Yolda Gezmesi
Direksiyon kutusunda meydana gelen aşınmalar aracın yolda herhangi bir yöne çekmesine sebep olabilir. Özellikle direksiyon kutusundaki bağlantı veya bağlantı çubukları aşınma yaptı ise bu problem ortaya çıkar. Bu problemle karşılaşıldığında direksiyon kutusunun değişmesi en mantıklı çözüm olacaktır.
Direksiyonda Meydana Gelen Boşluk
Direksiyon simidinde meydana gelecek aşırı boşluk direksiyon kutusunun dişlilerinin arızalandığının göstergesidir. Araca dönme manevrası yaparken normalden daha fazla direksiyon çevirmeniz gerekecektir. Ayrıca sürüş sırasında direksiyonda ileri ya da geri oynamalar görülebilir. Ön tekerlerin gözlenmesi boşluğun ne boyutta olduğu hakkında fikir verecektir. Direksiyon Çevirme Hareketi Sırasında tekerlekler geç tepki veriyorsa direksiyon kutusunda problem vardır. Direksiyondaki kabul edilebilecek boşluk 2,5 cm geçmemelidir. Direksiyon kutusundaki aşınmalar, mafsal problemleri, rot başı boşlukları direksiyon boşluğunun başlıca sebepleridir. Arıza durumunda bu üç neden ayrı ayrı kontrol edilmelidir.