3 Silindirli Motor Nedir? Alınır Mı? Avantajları ve Dezavantajları

0 61

Üç silindirli motor teknolojisi son zamanlarda sıkça adından söz ettirmeye başlasa da mazisi oldukça eski olan bir teknolojidir. Bu teknolojili ile sadece otomobil değil aynı zamanda motosikletlerde uzun yıllardır kullanılmaktadır. Dünya ülkeleri göz önüne alındığında özellikle Japonya’da yaygın olarak kullanılmaktadır. Son yıllara baktığımızda bu teknoloji tüm dünyaya yayılmaya başlamıştır.

Üç silindir motor teknolojisinin kullanımı sıkı denetlenen emisyon oranları ve yakıt regülasyonu nedeni ve düşük üretim maliyetleri nedeni ile üreticiler tarafından tercih sebebi olmaktadır. Ayrıca gelişmekte olan turbo teknolojisi de bu teknolojinin daha verimli kullanılmasına olanak tanımaktadır. Genellikle kompakt sınıf, orta sınıf grubunda tercih edilmektedir. Otomobil üreticilerinin tamamına yakını üç silindirli motor teknolojisine geçmektedir. Orta sınıf üreticilerde; Ford markası Ecoboost, Renault markası 0.9 litrelik TCH motor ile, Volkswagen grupları 1.0 TSI ile yer almaktadır. Premium gruba baktığımızda ise BMW 1.5 litre üç silindirli motor kullanmaktadır. Bu teknoloji ile hem benzin hem de dizel yakıtlı motorlar üretilmektedir.

Üç silindirli motor teknolojisi diğer motor teknolojilerinden farklı bir çalışma prensibine sahiptir. Bu teknolojide, dört silindirli motor teknolojisine göre bir tane daha az silindir bulunmaktadır. Silindir sayısının az olması nedeni ile krank sayısının yapısı da farklıdır. Üç silindir teknolojisinde silindir sayısı tek sayıda olduğu için pistonları simetrik bir şekilde yerleştirmek imkansızdır. Bu sebeple krank yapısı farklıdır ve silindirler 120 derece açı ile birbirine bağlanmıştır. Piston hareketleri dört silindirli motorda olduğu gibi grup şeklinde değildir. Üç silindirli motorlarda silindirler birbirinden bağımsız olarak hareket eder.

Yine krank farkı nedeniyle bütün silindirler bağımsız çalıştığı için silindir hareketleri sırasındaki patlamalarda ufak da olsa gecikmeler yaşanmaktadır. Yani güç üretiminde kesintiler yaşanmaktadır. Ayrıca üç silindire sahip motorlar özellikle rölantide çalışma pozisyonunda hissedilen motor titreşimine neden olmaktadır. Turbo teknolojisi bu titreşimi ne kadar azaltmış olsa da motorun yapısı gereği bu titreşimler hissedilmektedir. Ayrıca otomobil üreticileri bu sorunu en aza indirebilmek için motor rölantisini daha yüksek devirlere ayarlamaktadır. Özellikle titreşim olayı kullanıcılar açısından ciddi oranda yadırganmaktadır.

Üç silindir motor teknolojisinde elbette avantajlarda mevcuttur. Silindir sayısı az olduğu için motor bloğu dört silindir motor bloğuna göre daha küçüktür ve daha hafiftir. Ayrıca eksantrik mili ve krank milinin daha kısa olması da araç ağırlığını azaltmaktadır. Motor kısmının daha küçük hacimde üretilmesine olanak sağlayan bu teknoloji ile aracın iç yaşam alanı daha geniş hale getirilmektedir. Ayrıca ağırlığın da azalması ile yakıt tüketim değerleri de düşmektedir.

Gelelim üç silindir motorlu araçlar alınır mı konusuna. Eğer sürekli dört silindir motorlu araç kullandıysanız üç silindirli motora geçtiğinizde bazı farklılıklar mutlaka hissedeceksiniz. Özellikle motordaki titreşim direksiyon ve vites topuzuna mutlaka yansıyacaktır. Motor ne kadar titrerse titresin aracın şase aksamında bir titreşim olmayacaktır. Güç aktarımı sırasında meydana gelen kesintileri de turbo teknolojisi sayesinde neredeyse hiç hissetmeyeceksiniz. Ayrıca aracın egzoz sesi de otomobil sevenlerin hoşuna gidecektir. Bu ses agresif ve hırıltı bir ses olarak karşınıza çıkacaktır. Araç sahiplerinin en çok hoşuna gidecek nokta ise yakıt ekonomisi olacaktır. Eğer üç silindirli bir araç satın alacaksanız 2013 ve üzerinde üretilmiş olması sizin faydanıza olacaktır. Çünkü yeni teknoloji ile üretilen bu motorların problemleri her geçen gün daha da azaltılarak üretim yapılmaktadır. Dikkat edilmesi gereken bir diğer husus da periyodik bakımların aksatılmaması olacaktır. Dört silindirli motorlara göre daha narin bir yapıya sahip olduğu için periyodik bakımlar mutlaka yapılmalı hatta km aralığı tam olarak bekletilmemelidir. Ayrıca bu teknoloji LPG sistemine uyumlu değildir.

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.